Інвентаризація у воєнний час
Підкажемо рішення для непростих ситуацій під час війни, коли: майно передали ЗСУ, члени комісії виїхали за кордон або хворіють, звільняється МВО та директор залишився на підприємстві один або разом з МВО, провести інвентаризацію вимагають податківці
Із 1 жовтня до кінця року на підприємствах триває інвентаризаційна кампанія. Потрібно впоратися, навіть коли неможливо зібрати всіх членів комісії. З’явилися й додаткові «воєнні» запитання. Щоб їх розв’язати, пропонуємо скористатися нашими порадами.
Як бонус — відеороз'яснення «Річна інвентаризація у період воєнного стану»:
Майно передали ЗСУ
Коли майно передали ЗСУ, інвентаризуйте його як передане на відповідальне зберігання. Саме такий спосіб радить Мінфін щодо мобілізованого транспорту у листі від 11.06.2015 № 31-11420-07-10/19544:
…інвентаризація мобілізованого транспорту проводиться згідно з вимогами, передбаченими для проведення інвентаризації майна, переданого на відповідальне зберігання.
Відображення в інвентаризаційному описі мобілізованого транспорту здійснюється на підставі акта приймання-передачі, що підтверджує факт передання такого майна та відомостей, отриманих від зберігача транспорту (за наявності).
Вважаємо, що можна керуватися правилами, прописаними в пункті 4.3 розділу ІІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879), щодо запасів. Тобто складіть окремий інвентаризаційний опис та перевірте обґрунтованість сум, що відображені на рахунках бухгалтерського обліку. Визнавайте ці суми, коли вони підтверджені належно оформленими документами. А саме, актом приймання-передачі, який містить відомості про власника, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби (роз’яснення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП).
Консультація за темою
Члени комісії виїхали за кордон
Що робити, якщо лише у керівника або деяких членів комісії є доступ до майна, але всіх зібрати не можна, оскільки вони евакуювалися і працюють дистанційно?
Вважаємо, що коли деякі члени інвентаризаційної комісії працюють дистанційно, можна провести інвентаризацію із відеофіксацією у режимі реального часу. Положення № 879 таку процедуру не регламентує, але й не забороняє. Головне, щоб члени інвентаризаційної комісії:
- не перебували у відпустках, на лікарняному та у відрядженнях;
- підписали інвентаризаційні описи (акти інвентаризації).
Онлайн-інвентаризацію із відеофіксацією, на наш погляд, можна провести у такий спосіб: кілька членів комісії присутні за місцезнаходженням майна, а решта спостерігає за інвентаризацією зі своїх робочих місць у моніторі.
Щоб надати такій інвентаризації та її результатам законну силу, пропишіть такий спосіб у Положенні про інвентаризацію. Наприклад, як додаток до нього затвердьте Порядок проведення віддаленої інвентаризації. У ньому:
- зазначте місця (філії, кабінети, склади), де інвентаризацію проводитимуть віддалено;
- наведіть причини, через які підприємство застосовує такий спосіб перевірки;
- визначте коло працівників, до чиїх обов’язків увійдуть обхід території та організація відеотрансляції;
- опишіть технічні вимоги до апаратури.
За таких умов онлайн-інвентаризація не порушуватиме вимог чинного законодавства.
Захворів член комісії
Чи можна провести інвентаризацію без одного із членів комісії, якщо він захворів?
За загальним правилом, інвентаризацію проводить інвентаризаційна комісія у повному складі. Інвентаризаційні описи (акти інвентаризації) мають підписати всі члени такої комісії (п. 18 розд. ІІ Положення № 879).
Тому якщо член інвентаризаційної комісії перебуває на лікарняному і не може взяти участь у її роботі, замініть його.
Замінити можна навіть голову інвентаризаційної комісії. Це визнає Мінфін у листі від 15.12.2003 № 31-04200-30-23/191:
Керівник підприємства або інша посадова особа, яка затвердила склад інвентаризаційної комісії, відповідним розпорядчим документом може здійснити заміну голови інвентаризаційної комісії у випадках, коли відсутність раніше призначеного голови інвентаризаційної комісії викликана, зокрема, його хворобою, відрядженням.
Для цього внесіть зміни до наказу про склад комісії.
Звільняється МВО
З’ясуємо, як бути, якщо звільняється матеріально відповідальна особа (МВО) — начальник будівельної ділянки. Претендент на його посаду вже є, але його ще не прийняли на роботу. Кому МВО має передати матеріальні цінності?
Товарно-матеріальні цінності (ТМЦ) одна МВО передає іншій за підсумками інвентаризації. Інвентаризацію проводять у день приймання-передачі справ. У такому разі інвентаризація є обов’язковою (п. 7 розд. І Положення № 879).
Письмовий договір про повну матеріальну відповідальність підприємство може укласти із працівником, який досяг 18-річного віку та посідає посаду або виконує роботу, безпосередньо пов’язану зі зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або використанням у процесі виробництва переданих йому цінностей. Перелік таких посад і робіт, а також типовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність затверджують у порядку, встановленому урядом.
Особа, з якою підприємство укладає договір про повну матеріальну відповідальність, має працювати за трудовим договором про дистанційну або надомну роботу і користуватися обладнанням та засобами, що роботодавець надав їй для виконання робіт (ст. 135-1 Кодексу законів про працю України).
Отже, працівник, який звільняється, має передати ТМЦ винятково:
- працівникові підприємства у межах однієї категорії посад, який також є МВО;
або
- керівникові підприємства.
Надалі, коли на посаду звільненого працівника прийматимете нового працівника, знову проведіть інвентаризацію.
У штаті підприємства залишився сам лише директор
Мінфін у листі від 27.05.2014 № 31-08410-07-29/12918 роз’яснив, що коли єдиний працівник у штаті підприємства — керівник, він може у відповідному розпорядчому документі:
- затвердити постійно діючу комісію у складі однієї особи
або
- включити до комісії фахівців, найнятих за цивільно-правовим договором (ЦПД).
Тож коли керівник підприємства — єдиний штатний працівник, він має право затвердити склад інвентаризаційної комісії з однієї особи.
На підприємстві працює лише дві особи — керівник та МВО
Керівник може провести інвентаризацію одноосібно. Причина в тому, що заборонено включати МВО до складу робочої інвентаризаційної комісії для перевірки активів, що перебувають у неї на зберіганні (пп. 2.4 розд. ІІ Положення № 879).
Але щоб уникнути спірної ситуації, коли керівник одноосібно виявить нестачу в підлеглої МВО і висуне їй вимоги, до інвентаризації доцільно залучити фахівців за ЦПД.
Провести інвентаризацію вимагають податківці
Чи можуть податківці у ході перевірки зажадати провести інвентаризацію, якщо на підприємстві нещодавно провели річну інвентаризацію?
Так, податківці мають на це право. Вони роз’яснили, що органи контролю можуть під час перевірки:
- зажадати від платника податків, якого перевіряють, провести інвентаризацію основних засобів, ТМЦ, коштів, зняти залишки ТМЦ, готівки;
- використати інформацію і документи щодо результатів такої інвентаризації за наслідками перевірки або під час наступних заходів податкового контролю (пп. 20.1.9 Податкового кодексу України; ПК).
Проведення інвентаризації є обов’язковим. У таких випадках інвентаризацію слід розпочати у термін та в обсязі, що їх зазначили у належно оформленому документі ДПС, але не раніше за день, коли такий документ отримає підприємство (абз. 6 п. 7 розд. І Положення № 879).
Вимогу про проведення інвентаризації податківці надсилають (вручають) платникові податків у порядку, визначеному у статті 42 ПК.
У такому разі загальні положення акта (довідки) документальної планової перевірки (відповідні додатки до них) мають містити інформацію про інвентаризацію під час перевірки, яку провів платник податків:
- основних фондів, ТМЦ, коштів, у т. ч. зняття залишків ТМЦ, готівки;
- документів, розрахунків (пп. 16 п. 3 розд. ІІІ Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затвердженого наказом Мінфіну від 20.08.2015 № 727; далі — Порядок № 727).
Залежно від фінансово-господарської діяльності платника податків і результатів перевірки інформативними додатками вважають, зокрема, копії матеріалів (описи, відомості, протоколи) про результати інвентаризації основних фондів, ТМЦ, коштів тощо, яку провів платник податків (п. 1 розд. ІV Порядку № 727). Саме ці документи разом із наказом про проведення такої інвентаризації маєте надати до податкової.
Податківці не мають права наполягати на своїй участі у проведенні інвентаризації. Але за власним бажанням можете їх допустити.
Положення № 879 дає замало відповідей на запитання, як організувати і провести інвентаризацію в ситуації, коли підприємство зазнало наслідків війни. Спробуємо закрити прогалини.
Чи потрібно проводити інвентаризацію, якщо триває воєнний стан?
Так, обов’язково.
Чи проводити інвентаризацію, якщо підприємство не подає фінзвітність?
Не проводити інвентаризацію можуть лише певні підприємства. Решта проводить обов’язково.
Чи можна не проводити інвентаризацію, якщо підприємство не працює?
Ні, не можна.
Чи загрожує відповідальність, якщо не провели обов’язкову інвентаризацію перед складанням річної фінзвітності?
Профільне облікове законодавство не передбачає відповідальності за непроведення інвентаризації. Але посадовим особам підприємства загрожують адмінштрафи.
Чи можна провести інвентаризацію, якщо голова інвентаризаційної комісії — директор підприємства виїхав за кордон?
Ні, не можна.
Підприємство на тимчасовому простої. Працює лише директор. Чи може інвентаризаційна комісія бути у складі самого лише директора / власника підприємства?
Так, може. Проти такого варіанта не заперечує і Мінфін (лист Мінфіну від 27.05.2014 № 31-08410-07-29/12918).
Матеріально відповідальна особа складу перебуває на тривалому лікарняному після обстрілу. Чи можна провести інвентаризацію за її відсутності?
Ні, законодавство це забороняє.
Касира призвали до лав ЗСУ. Чи можна проінвентаризувати готівку без його присутності?
Ні, не можна.
Підприємство розташоване у зоні бойових дій. Члени комісії та МВО виїхали у безпечне місце. Як провести інвентаризацію?
Відтермінуйте інвентаризацію.
Чи можна залучити до інвентаризації члена комісії, з яким призупинили дію трудового договору?
Так, але спочатку поновіть дію трудового договору.
МВО повідомила, що через війну виїжджає за кордон у той час, коли триває річна інвентаризація. Чи може вона звільнитися під час інвентаризації? Чи можна завершити інвентаризацію без МВО або призначити іншу МВО?
Так, працівник має таке право.